یارب نظرتو برنگردد        برگشتن روزگار، سهل است

پیشرفت و موانع پیشرفت ایران : وبسایت شخصی محمدعلی اثنی عشری

  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم
  • کولبری و دستفروشی معضل نیست ! نیاز جامعه است. مدیریت کارآمد و ساماندهی میخواهد.
  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

    تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

فرهنگ - هنر - رسانه

آثار هنری منحصربفرد مریم نامدار - سفال - پتینه

«خنداونه» کنار مردم نشسته است نه بالای سر آنها/ اینجا نه نگاه‌ها سرکوب می‌شوند نه آدم‌ها سرخورده!

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در فرهنگ - هنر - رسانه

«خنداونه» کنار مردم نشسته است نه بالای سر آنها/ اینجا نه نگاه‌ها سرکوب می‌شوند نه آدم‌ها سرخورده!

سینماپرس: خندوانه نه تنها یک برنامه‌ی تلویزیونی، که پیام‌آور گونه‌ای جدید از نگاه به مسائل کشور - اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی - است. نگاهی که می‌توان در همه‌ی امور از آن سرمشق گرفت و مانع از خسران و هدر رفت بیش‌تر شد.

به گزارش سینماپرس، در اصفهان مدتی در یکی از مجموعه‌های فرهنگی مربی بودم. یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان که به بهانه تفریح و صرف افطار بچه‌ها را به میدان امام برده بودیم، بعد از افطار بچه‌ها دست در ظرف یخ برده و آن‌ها را به سمت همدیگر پرت می‌کردند و درون یقه‌ یکدیگر می‌انداختند. چند دقیقه‌ای که گذشت و شلوغ بازی بچه‌ها غیر قابل تحمل شد، داد زدم و سعی کردم با دستور و تهدید(!) آن ها را آرام کنم. فایده‌ای نداشت.

در نهایت یکی از مربیان با تجربه‌تر از راه رسید و من به خیال این که به کمک من خواهد آمد نفس راحتی کشیدم. اما در کمال ناباوری آن مربی هم به جمع بچه ها پیوست و دست در یخ ها کرد و آن ها را در لباس بچه‌ها می انداخت. چند دقیقه‌ای گذشت. هنوز از رفتار آن مربی کارکشته متعجب بودم که ناگهان گفت: «خب بچه‌ها! دیگه کافیه. وسایلو جمع کنید بریم سوار مینی‌بوس بشیم.» و باز هم در کمال ناباوری دیدم که تک تک بچه‌ها شروع به جمع کردن وسایل شدند.

گذار از ابوب به اخوت

مطالبات و نامه سینماگران به رییس جمهوری و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی کشور

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در فرهنگ - هنر - رسانه

 

مطالبات و نامه سینماگران به رییس جمهوری و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی کشور

کد خبر : 80164 تاریخ : شنبه 3 بهمن 1394 16:03

نامه جمعی از فیلمسازان کوتاه خطاب به ایوبی‎: هوا بس ناجوانمردانه سرد است!جمعی از سازندگان فیلم کوتاه دومین نامه خود خطاب به رئیس سازمان سینمایی‎ را منتشر کردند.

به گزارش گروه فرهنگی آنا، در متن این نامه آمده است:

به نام خالق زیبایی‌ها

نامه‌ی شماره‌ی دوم
حضور محترم جناب آقای دکتر حجت ا... ایوبی
ریاست محترم سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با عرض سلام و ادب
چندی پیش نامه‌ای با موضوع نبودن بودجه در مراکز حمایتی دولتی فیلم‌کوتاه و بازگشت بخش فیلم‌کوتاه به جشنواره‌ی فجر خدمتتان نگاشتیم که این نامه را همان‌طور که مستحضرید، بیش از سی‌صد نفر از همکاران‌مان امضاء نموده‌اند، با این وجود متأسفانه تا به امروز هیچ جواب رسمی و قانع کننده‌ای از طرف آن مقام محترم سینمای ایران دریافت نکرده‌ایم، جز پاراگرافی با پایان: 'موفق باشید.'، آن هم نه در فضای رسمی، بلکه در کانال نرم‌افزار تلگرام که جنابعالی هم از آن به عنوان دل‌نوشته یاد فرموده‌اید که البته مایه‌ی خوشبختی و مباهات ما شد که آن مقام محترم نیز، سنگینی روز افزون دل انباشته از سخن ما را به خوبی درک کرده‌اند، هر چند ما فقط به نوشتن متنی کوتاه بسنده کردیم که 'سکوت خود را شکسته‌ایم'. اما از آنجا که سعه‌ی صدر جنابعالی بر ما آشکار گردید بر آن شدیم تا به طور جدی تری از آنچه بر ما این روزها رفته است و می‌رود، سخن برانیم و حالا که سکوت شکسته شده است به زوایای پنهان‌تری از وقایع تأسف‌بار این سالیان بپردازیم تا مگر جنابعالی با پاسخ گویی به دغدغه‌های ما، آب رفته را به جوی بازگردانید و به آینده‌ی مبهم‌ ما در این روزها، بارقه‌ی امیدی تازه بدمید. 

استعمار نو

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در فرهنگ - هنر - رسانه


نویسنده :  عباس عمادي
كلمات كليدي  :  استعمارنو، استعمار، استعمارزدايي، شركت هاي چند مليتي، جهاني شدن، علوم سياسي
استعمار پديده‌اي تاريخي است كه در مدت نزديک به پنج قرن در بسياري از كشورهاي آسيا، افريقا و امريكاي لاتين سلطه داشته است. نفوذ كشورهاي استعمارگر در كشورهاي تحت سلطه به اشكال گوناگون سياسي، اقتصادي و فرهنگي صورت گرفته است. به سبب وجود اين شكل‌هاي مختلف، استعمار را به دو نوع كهنه و نو تقسيم­بندي نموده‌اند. شكل اوليه­ي استعمار اين‌گونه بود كه براي قدرت استعمارگر، امنيت نظامي، منافع اقتصادي و به‌طور كلي برتري بيشتري را به همراه آورد. استعمارگران اروپايي از طريق فتوحات نظامي يا مهاجرت و مهاجرنشيني،‌ كشورهاي ديگر را تحت سلطه­ي خود درآوردند و با ايجاد كمپاني‌هاي تجارتي اقتصاد اين كشورها را تحت تأثير شديد فعاليت‌هاي بازرگاني خود قرار دادند. بين سال‌هاي 1763م تا 1870م رشد استعمار كمتر بوده است، زيرا اروپائيان درگير مسائل داخلي و انقلاب‌هاي آزادي‌بخش و انقلاب صنعتي بودند. اما از سال 1870م تا جنگ جهاني اول، رشد استعمار بسيار سريع بود و تمامي آفريقا و خاور دور به‌جز چند كشور را در برگرفت.[1] اما پس از جنگ جهاني دوم و تشكيل سازمان ملل متحد و به‌ويژه در دهه‌هاي 1950 و 1960م شاهد رشد سريع جريان استعمارزدايي و مبارزه براي كسب استقلال سياسي بوديم. به‌طوري كه تعداد كشورهاي عضو سازمان ملل افزايش يافت و اين كشورها با در دست داشتن اكثريت در مجمع عمومي، مسائل مربوط به توسعه­ي اقتصادي و اجتماعي را مركز توجه سازمان ملل قرار دادند.[2]
بدين ترتيب دوران استعمار كهنه به‌سر آمد و كشورهاي زيادي به استقلال دست يافتند اما در دوران پسااستعماري، به دلايل مختلف همان نفوذ استعمارگران اما اين بار به شيوه‌هاي جديدي ادامه يافت كه از آن به استعمار نو تعبير مي‌شود. در مجموع ارتباط كشورهاي پيشرفته (استعمارگران) سابق با كشورهاي استقلال يافته (مستعمرات سابق) به­گونه‌اي شكل گرفته است كه آن­را استعمار نو مي‌نامند.[3]
 
علل استمرار استعمار به شكل جديد
به دليل تأثير شديد استعمار كهنه بر كشورهاي مستعمره، استعمارزدايي آنان نه تنها مشكلات آن‌ها را حل نكرد بلكه اين كشورها دچار دوگانگي شدند. آن‌ها از يك طرف خواستار كمك‌هاي اقتصادي كشورهاي پيشرفته يا همان استعمارگران سابق هستند و از سويي ديگر نمي‌خواهند در مسائل داخلي آن‌ها دخالتي صورت گيرد. كشورهاي پيشرفته نيز هنوز به اين كشورها و به‌ويژه بازارهاي داخلي و مواد خام و اوليه آن‌ها نيازمندند و مي‌خواهند به اين مهم دست يابند.[4]
رشد اقتصاد سرمایه‌داری و صدور سرمایه برای بهره‌برداری از منابع سرزمین‌های دیگر، روابط اقتصادی کشورهای صنعتی استثمارگر را با کشورهای کوچک وارد مرحله­ي تازه‌ای کرد؛ به این ترتیب که کشورهای صنعتی، از راه صدور سرمایه و مکانیسم جهانی قیمت‌ها و داد و ستد مواد خام با کالاهای ساخته­شده و فشارهای سیاسی و اقتصادی، از کشورهای کم‌رشد بهره‌کشی می‌کنند و این رابطه، عنوان «استعمار نو» به خود گرفته ‌است و بسیاری از ملت‌های کوچک و تازه آزادشده را علیه این نوع رابطه­ي‌ سیاسی و اقتصادی برانگیخته‌است.[5]

سفال های دست‌ساز بانویی کهنسال - مریم بیندازی

نوشته شده توسط مریم نامدار on . نوشته شده در فرهنگ - هنر - رسانه

سفال های دست‌ساز بانویی کهنسال - مریم بیندازی

کد خبر : 645971 تاریخ : پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1395 11:45

 
سفال های دست‌ساز بانویی کهنسال /مریم، موزه زنده سفالکافیست یک نگاه به ظرف‌های کوچک و بزرگ مریم بیندازی که تفاوتش با ظروف معمول سفالی آشکار شود. جنس، رنگ و پستی و بلندی‌هایش آدم را یاد ظروفی می‌اندازد که در موزه‌ها دیده می‌شود. این ظروف که در اتاق کوچک خانه پیرزن اهل شهرستان فنوج در استان سیستان و بلوچستان چیده شده‌اند، نه ساخته شده با چرخ سفال بلکه تنها حاصل چرخش دستان پیرزن هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اعتماد، کوزه‌های سفالی اینجا خاموش نیستند، داستان زندگی و هنر پیرزنی ٨٧ ساله فنوجی هستند. فنوج، شهری قدیمی در جنوب شرقی ایران و جنوب استان سیستان و بلوچستان است؛ جایی که نخل و کوه و خاک دست مایه‌های هنری شده است که حالا وارثش مریم ارباب، همان پیرزن ٨٧ ساله است.
دست می‌کشی روی تن کوزه‌ای که برآمدگی‌های میانی‌اش به صافی و همسانی کوزه‌های معمولی نیست. صدای دخترکی را می‌شنوی که با مادر و خواهرانش آواز می‌خواند و گل بازی می‌کند.
دوباره دست می‌کشی، مریم جوان را می‌بینی که کودکش را بر پشت گذاشته و راهی کوه شده تا خاک بیاورد و گل درست کند. خاک سرخ بیاورد و گِلُک بسازد و روی ظرف‌ها را رنگ کند. با هر خاکی نمی‌توان این ظرف‌ها را سرپا کرد. خاک باید اکسیری داشته باشد که با جادوی دست‌های مریم شکل بگیرد و جاودانه شود. روی خطوط نقاشی دست می‌کشی از مریم میانسال می‌گوید که پر پرنده‌ای را به رنگ می‌زند و اشک‌های دلتنگی و تنهایی‌اش را با رنگی قرمز می‌نشاند روی ظرف. روی دسته گرد کوزه دست می‌کشی و دستان چروک خورده مریم دیده می‌شود که صدف دریایی در دستانش است و سطح پر پیچ و خم سفال را صیقل می‌دهد. رد خاکسترها روی ظرف مانده است و حالا مریم هشتاد و هفت‌ساله، در چاله کوچک زمین پشت خانه‌اش، برگ‌های خشکیده و بلند نخل را آتش می‌زند و ظرف‌هایش را در زیر آتش می‌چینید و می‌پزد.
زنان بلوچ صاحبان بلامنازع سفال دست ساز هستند و مریم تنها بازمانده‌ از تاریخ سفال‌های دست‌ساز فنوج است. سفال فنوج یکی از چندین نوع سفال دست‌سازی است که زنان در بلوچستان وظیفه ساختن و انتقالش را به آینده بر عهده دارند. گرچه در سایر نقاطی از بلوچستان که این نوع سفال ساخته می‌شود، مانند کلپورگان تعداد زنان سفال‌گر بیشتر این است اما مریم ارباب و کارگاه کوچکش که همان گوشه حیاط خانه‌اش است تنها هنرمند سفال در فنوج است.

سفر مورخ 14 تا 16 مرداد 1395 من به همدان: گنج‌نامه از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در فرهنگ - هنر - رسانه

محمدعلی اثنی عشری -گنجنامه همدان - مورخ 16 - مرداد - 1395

محمدعلی اثنی عشری -گنجنامه همدان - مورخ 16 - مرداد - 1395

 
 
محمدعلی اثنی عشری -گنجنامه همدان

مختصات۳۴.۷۶۰۸° شمالی ۴۸.۴۳۸۴° شرقی

3 - تولید تنها برای پیشگیری و توقف خام فروشی چاره کار نیست. ! همه باید به این امر مهم همت گمارند...بنده مستحضر به حفظ حریم جاده ها و کنار خیابان هستم . یکی از مشکلاتی که در این راه , وجود دارد عدم همکاری دستگاهها و متولیان امور مربوطه است . وزارت راه – سازمان گردشگری و میراث فرهنگی – فرمانداریها – شوراهای شهر – شهرداران و ...باید در این راه کمک کنند . بگونه ای که تسهیلات – خدمات رفاهی – تامین امنیت رادر کنار جاده ها و اتوبانها برای فروشندگان صنایع دستی فراهم کنند.

بنده مدتی است حسب تقاضای یکی از این مردان شریف که در راه آوردن و فروش انواع سفال تلاش میکنند هستم . خود و همسرم هم بعنوان خانواده دو شهید و سه جانباز و مصدوم دفاع مقدس میخواستم کارِ فروش سفال ؛ در کنار جاده ها و اتوبان ها را با کمک فرد محترم پیش گفته شروع کنم . به شهرداری – شورای شهر و راهداری دماوند و شهر اندیشه هم مراجعه کردم !! اما همه جا منطق ؛ بلدوزر وگریدر و  جمع آوری سفال بود ؛

یکی از فرآیند های رونق اقتصادی و تولید و بلکه سخت ترین کار « فروش »  است ...حالا عده ای که میخواهند با زحمت هرچه تمام در کنار اتوبانها و جاده ها به کسب و کارهای فروش سفال و دیگر صنایع دستی بپردازند ...با ضد منطقِ بولدوزر و گریدر مواجه میشوند و بس:

حدود سال 1383 – 1384  که از طرف وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در خصوص اصناف کشور ؛ مدام به وزارت بازرگانی میرفتم ...منهم با دیدن , مکانیکها – نقاش های خودرو و ...در کنار اتوبانهایی مثل شهید صیاد شیرازی و ...ناراحت بودم و این ناراحتی را در جلسات با اتحادیه ها می گفتم ! تا روزی جناب آقای فرجی که آنموقع مدیرکل اصناف کشور بود . به من گفت :

« مقام معظم رهبری نوشته اند : »

« چون مشگل شدید بیکاری در کشور داریم ...کاری به اینها نداشته باشید »

من نمیدانم این چه برخوردی است که با اینها می کنند! پس تمام نمازخانه ها – رستورانها – پمپ بنزینها – مجتمع های رفاهی را ببندند!!

                                                                                                                             والسلام

                                                                                                                   محمد علی اثنی عشری

                                                                                                                    20 – مرداد - 1395

 

 

 

گنج نامه (کتیبه هخامنشی)
Ganjnameh inscriptions.jpg
نام گنج نامه (کتیبه هخامنشی)
کشور  ایران
استان استان همدان
شهرستان همدان
اطلاعات اثر
نام‌های قدیمی جنگ نامه
کاربری کتیبه
دیرینگی حدودا ۲۵۰۰ سال پیش
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۹۲
تاریخ ثبت ملی ۱۵ دی ۱۳۱۰
اطلاعات بازدید
امکان بازدید رایگان

سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نونوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی متر دارد. متن عیلامی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن بابلی نو در ستون سوم قراردارد.

قیمت روزانه طلا و ارز

 

جدول قیمت روزانه ارز