یارب نظرتو برنگردد        برگشتن روزگار، سهل است

پیشرفت و موانع پیشرفت ایران : وبسایت شخصی محمدعلی اثنی عشری

  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم
  • کولبری و دستفروشی معضل نیست ! نیاز جامعه است. مدیریت کارآمد و ساماندهی میخواهد.
  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

    تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

دکتر روحانی میتواند:

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است

     اینجا کلیک کنید :خرید آب اشتغال بی دردسر روستائیان برای کشور

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

موانع پیشرفت در ایران

مشاغل جدید در ایران! "دادزن" و "گريه کن" نيازمنديم!

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در موانع پیشرفت در ایران

"دادزن" و "گريه کن" نيازمنديم!
به گزارش مشرق به نقل از مهر، افزايش ورودي به بازار کار علاوه بر تشديد نرخ بيکاري، لطمات و آسيبهاي ديگري را نيز متوجه اين بازار مي کند که مي توان به افزايش قراردادهاي خارج از چارچوب قانون کار، عدم پرداخت دستمزد طبق مصوبه شوراي عالي کار، بيمه نکردن، مخدوش شدن پرداخت سنوات، عيدي، پاداش و ساير مزاياي شغلي اشاره کرد.

مشاغل کاذب؛ آفت بازار کار

يکي از مهمترين آفتهاي هجوم کارجويان به بازار کار، افزايش مشاغلي تحت عناوين کاذب و موقت است که مي توان مهمترين دليل گرايش افراد به آن را فراهم نبودن شرايط ورود کارجويان به مشاغل رسمي دانست. در واقع نامتعادل بودن عرضه و تقاضاي نيروي کار آسيب هايي را براي کارجويان به همراه خواهد داشت.

عموما مشاغل واسطه گري، دلالي، دستفروشي، گل فروشي در چهارراه‌ها (بيشتر توسط کودکان کار)، فال فروشي و مشاغلي از اين دست را کاذب و غيردائم مي نامند که اخيرا مشاغلي از جمله "دادزن"، "گريه کن مراسم ترحيم"، "کارت پخش کن"، "دلالي"، "شيشه پاک کني"، "وردستي" و موارد مشابه نيز به ليست اضافه شده است.

شغل يا آزار شهروندان؟

متاسفانه کم توجهي به نيازهاي شغلي افراد باعث مي شود تا علاوه بر گسترش روي آوردن افراد به مشاغل کاذب براي امرار معاش، چهره شهرها نيز زشت شود تا جايي که برخي از اين مشاغل از جمله دستفروشي و کارت پخش کني در اتوبوسها، مترو، خيابانها و پارکها و در و ديوار منازل، در مواردي حتي به آزار شهروندان نيز منجر مي شود.

برخي فعالان و کارشناسان بازار کار و اشتغال معتقدند وقتي خانه داري، سربازي، دانشجويي و دانش آموزي شغل محسوب مي شود؛ بنابراين کودکان کار در خيابانها و در سر چهارراه‌ها نيز شاغل هستند.

تعريف ILO از شاغل

بر اساس تعريف سازمان جهاني کار، تفاوت بين شاغل و بيکار مشخص شده است که البته ILO براي روشن شدن بهتر اين مسئله با در نظر گرفتن تفاوتهاي کشورها، تعاريف را بر اساس مناطق جغرافيايي مطرح کرده است.

براساس نظر سازمان جهاني کار، اگر امسال 30 تا 40 ساعت در هفته کار داشته باشيم و اين ميزان در سال آينده به 20 ساعت کاهش يابد از منظر قوانين اشتغال ما ناقص خواهد بود و اگر اين ميزان به نصف کاهش يابد مي گويند ديگر اشتغال نداريم؛ حال اينکه عده اي بروند به سمت مشاغل غيررسمي و کاذب، ديگر بماند.

تحلیلی جامعه شناختی است نسبت به برخی از ریشه های تاریخی استبداد و عقب ماندگی درکشور ایران.

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در موانع پیشرفت در ایران

به نام خدا

کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته علی رضاقلی، تحلیلی جامعه شناختی است نسبت به برخی از  ریشه های تاریخی استبداد و عقب ماندگی درکشور ایران. در این کتاب ضمن اشاره کوتاه  به تحولات اروپا بعد از قرون وسطی، به طور اختصار به بررسی عملکرد برخی از شاهان و نخست وزیران ایران طی 5 قرن اخیر پرداخته است. همچنین ذهن ها را به عوامل اصلی از میان برداشتن 3 نخست وزیر مومن و متعهد از بین 87 نخست وزیری که طی 200 سال گذشته در ایران بر سر کار  آمده اند، معطوف نموده است.

 با کمی اغماض می توان گفت که تمامی مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امروز ایران و در مجموع آنچه که عقب ماندگی نام گرفته است، ریشه های تاریخی دارند و رفع آنها هم بدون مراجعه به ریشه های تاریخی و شناخت دقیق آنها تقریبا غیر ممکن است.

بررسی مشکلات امروز ایران که قسمتی از آن ناشی از برخورد با تمدن صنعتی غرب می باشد، مراجعه به تاریخ ایران و شناخت بافت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن را الزامی می کند. همچنین مستلزم مراجعه به تاریخ جوامع صنعتی و شناخت علل و آثار آن و چگونگی برخورد آنها با تمدن سنتی ایران است.

از نظر نظامی برخورد بین دو تمدن در سال 1507 میلادی به صورت جدی نمایان شد ولی اوصاف فکری و هنجاری - اجتماعی آن از دولتیان گرفته تا دیگر طبقات و مردم از زمانهای پیش مشهود است.

دستفروشی در ایران

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در موانع پیشرفت در ایران

دستفروشی چه نیست؟ دستفروشی چه هست؟

دستفروشی به لحاظ اقتصادی به فعالیت‌های تجاری که در واحدهای تجاری رسمی که اصطلاحاً مغازه می‌خوانیم، صورت نمی‌گیرد، گفته می‌شود.

دستفروشی از کجا می آید؟

دستفروشی ریشه تاریخی و در گذشته دارد و از دوران پیشاسرمایه‌داری سابقه دارد. پیله‌وری بوده مثل کسانی که پارچه در روستاها ارائه می‌کردند. پیله‌وران کسانی بودند که اجناس را بارِ مال (چهارپایان باربر) می‌کردند و به روستاها می‌بردند. این‌ها عمدتا هم در قبال اجناس، وجه دریافت نمی‌کردند، بلکه صورت حسابی تهیه می‌کردند و موعد برداشت محصول می‌آمدند و متناسب با صورتحساب از محصول سهم می‌گرفتند. خدماتی هم بود که برای روستاها ارائه می‌شد مثل سلمانی. در شهر هم دستفروشی برای کالاها و خدماتی صورت می‌گرفت که به لحاظ اقتصادی صرفه نداشت که برای آن محل ثابتی اختصاص یابد.

در دوران سرمایه‌داری با مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچکتر به شهرها، با رانش طبقاتی، با شکل‌گیری مازاد نیروی کار، با ارزشمند شدن سرقفلی، در شرایطی که وضعیت طبقاتی جامعه، سطوح متفاوتی از مصرف را ایجاد کرده است، بخشی از این جمعیت و مازاد نیروی کار که نتوانسته است جذب تجارت رسمی شود، به نیازهای مصرف سطوح پایین‌تر از طریق دستفروشی پاسخ می‌دهد. 

گفته می‌شود که این کالاهایی که دستفروشان ارائه می‌کنند بنجل است، خب تقاضا وجود دارد برای این اجناس بنجل. یعنی اقشاری از جامعه توان خریدشان همین اجناس است.هم عرضه، طبقاتی شده است (یعنی توان استفاده از فضا برای ارائه کالا که کسی می‌تواند سرقفلی مغازه‌ای بزرگ در فلان راسته تجاری شمال شهر داشته باشد و کسی هم توانایی اجاره سرقفلی را ندارد و باید کنار خیابان بساط کند) و هم مصرف (یعنی همه نمی‌توانند از آن مغازه شمال شهر خرید کنند و برای تأمین مایحتاج‌شان به دستفروشان رجوع می‌کنند). این شکافی است که دستفروشی را پدید می‌آورد.

در پاسخ به این پدیده، واکنش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. گاه به روش‌های سنتی مثل دوشنبه‌بازار و جمعه‌بازار و غیره رجوع می‌شود و گاه مکان‌هایی برای دستفروشان درنظر گرفته می‌شود تا به گونه‌ای این‌ها جذب شوند و این رانش طبقاتی برایش سرپوش گذاشته شود. گاه شدت خشونت طبقاتی به حدی بالاست که شاهد برخوردهای غیرانسانی با دستفروشان هستیم. با آنها بدرفتاری می‌شود. بساط و اجناس‌شان جمع و منهدم می‌شود. برای شهرداری، فقط این دستفروشِ فقیر است که سد معبر می‌کند اما آن طرف‌تر که برج‌ساز محترم، پیاده رو را با نخاله‌های ساختمانی و مصالح و تیرآهن و میلگرد بند آورده که خطرات و سوانحی را نیز همواره به همراه دارد، سد معبر نیست. چرا؟ چون برج‌ساز پول دارد و دستفروش پول ندارد.


دستفروشان از کجا می‌آیند؟ جایگاه طبقاتی دستفروشان چیست؟ (nice1)

قیمت روزانه طلا و ارز

 

جدول قیمت روزانه ارز