یارب نظرتو برنگردد        برگشتن روزگار، سهل است

پیشرفت و موانع پیشرفت ایران : وبسایت شخصی محمدعلی اثنی عشری

  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم
  • کولبری و دستفروشی معضل نیست ! نیاز جامعه است. مدیریت کارآمد و ساماندهی میخواهد.
  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

    تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

دکتر روحانی میتواند:

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است

     خرید آب اشتغال بی دردسر روستائیان برای کشور

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

مذهبی

سیدجمالاالدین اسدآبادی و شیخ محمدعبده ؛ فرا وطنی تلاش میگردند.

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در مذهبی

سیدجمالالدآبادیشیخ محمد عبده
 
استادان و شاگردان شیخ محمّد عبده

شنبه، 8 مهر 1391

 استادان و شاگردان شیخ محمّد عبده

استادان:

شیخ درویش

شیخ درویش در حقیقت اولین مرتبی استاد محمّد عبده به شمار می رود. وی همیشه تأکید می کرد که محمد علوم دیگر را از قبیل: منطق، حساب، اصول و مبادی هندسه فراگیرد. از این رو محمد هرگاه کسی را که این علوم را فراگرفته بود، می دید، از او درخواست می کرد به وی هم بیاموزد؛ او همیشه در کتابخانه دنبال گوهر مقصود خود می گشت. و البته گاهی به نتیجه مطلوب نیز می رسید؛ او از جمله کتاب «شرح قطب الدین رازی بر منطق» (شمسیه) را یافت و از آن بهره برد.

شیخ حسن الطویل

در دانشگاه الازهر، علوم عقلی تدریس نمی شد. محمد برای فراگرفتن این علوم، از جمله منطق و فلسفه، به محضر شیخ حسن الطویل راه یافت که این گونه علوم را تدریس می کرد. وی طلاب الازهر را بر خلاف جوّ موجود به فراگیری علوم گوناگون فرا می خواند و شروع به تدریس کتب ابن سینا و منطق ارسطو می نمود.(1) او با فلسفه قدیم و مصطلحات آن آشنا بود و از علوم ریاضی و هندسی نیز بی بهره نبود. لذا به جهت تدریس منطق و فلسفه، برخی برچسب انحراف مذهبی و زندقه بر او می زدند.
شیخ حسن الطویل مردی زاهد و قانع بود و لباس ساده ای بر تن می کرد و در عین حال درباره مسائل اجتماعی و سیاسی اظهار نظر می نمود. روزی به او گفتند: فلان شخصیّت فردا به «دارالعلوم» می آید. بهتر است لباس خوبی بر تن کنی. وی در پاسخ گفت: در این صورت من لباسی از پشم و حریر به دارالعلوم می فرستم تا آقا با آن ملاقات کند! اما اگر حسن الطویل را می خواهید، همین است که در این لباس به سر می برد.
کلاس درس شیخ حسن الطویل، محمد را سیراب نمی کرد و هرگز جوابگوی ذهن پویا و کنجکاو او نبود. محمد خود در این باره می گوید: «شیخ حسن الطویل قسمتی از فلسفه را برای من و دیگران درس می گفت ولی یقین نداشت که مقصود همان باشد که او دریافته... تا این که سید جمال به مصر آمد. » (2)

سید جمال الدین اسدآبادی

تأثیر گذارترین فرد بر شیخ محمد عبده، این استاد والامقام بود. آن ها سال های زیادی را با هم بودند و شیخ محمد عبده نزدیکترین شاگرد سید جمال محسوب می شد. شیخ محمد عبده به استاد خود عشق می ورزید و خود را در مقابل او بسیار کوچک می شمرد. وی در آغاز نامه ای که از بیروت برای سید جمال در پاریس ارسال کرد، می نویسد:
مولای الأعظم حفظه الله و أید مقاصده. لیتنی کنت اعلم ماذا اکتب الیک. و انت تعلم ما فی نفسی کما اعلم ما فی نفسک. صنعتنا بیدیک، و أفضت علی موادنا صورها الکمالیه، و أنشأتنا فی أحسن تقویم. فبک عرفنا أنفسنا، و بک عرفناک، و بک عرفنا العالم أجمعین. فعلمک بنا کما لا یخفاک علم من طریق الموجب، و علمک بذاتک، و ثقتک بقدرتک و إرادتک، فعنک صدرنا، و الیک الیک المآب. (3)
آقای بزرگ من، خداوند تو را حفظ کند و اهدافت را تأیید نماید. ای کاش می دانستم چه چیزی برایت بنویسم. تو خود آن چه را که در دل من است می دانی؛ و من نیز آن چه را تو در دل داری می دانم. تو با دست خودت ما را ساختی و صورت کمالیه را تو به ماده وجود ما افاضه کردی و ما را در بهترین ساختار پدید آوردی. به واسطه تو ما خود را شناختیم و به واسطه خودت تو را شناختیم و به وسیله تو تمام عالم را شناختیم. شناخت تو به ما مثل شناخت علت به معلول است. و آن دانش تو به ذات توست و اطمینان تو به توانایی و اراده ای است که داری. ما از تو پدید آمدیم و به سوی تو باز می گردیم.
شیخ محمد عبده در جای دیگر درباره استاد خود می گوید: « من یکی از شاگردان سید هستم. اگر بگویم بعد از پیغمبران، هیچکس دارای چنین فکر صائب و رأی متین نبوده قطعاً در گفتار خود مبالغه نکرده ام. » (4)
سید به تدریس علوم عقلی مشغول شد و محمد عبده اولین شاگردی بود که به وی پیوست. او سایرین را نیز به شرکت در کلاس های سید تشویق می کرد. محمد عبده از سال 1287 ه. ق. که سید به مصر رفت، نزد وی به فراگیری علوم ریاضی و فلسفی و علم کلام پرداخت.
استادان و عموم طلاب الازهر، شروع به تهمت زدن به شاگردان سید و شخص محمد عبده کردند. آن ها چنین تصور می کردند که این علوم باعث سستی عقاید می شود! و آن چنان انسان را در غفلت فرو می برد که از خیر دنیا و آخرت محرومش می کند. شیخ محمد که هر ساله به دهکده اورین می رفت این مسائل را با شیخ درویش در میان می گذاشت و شیخ نیز این چنین پاسخ می داد:
خدای تعالی دانا و حکیم است؛ به طوری که بالاتر از دانش و حکمت او مرتبه ای نیست. و کسی که بیش از همه با دانا دشمن است نادان می باشد و کسی که بیش از هرکس با حکیم دشمنی می ورزد، سفیه است! و هیچ کس نتوانسته با چیزی که برتر از دانش و حکمت باشد به خداوند تقرب جوید و هیچ دانشی نزد خدا ناپسند نیست؛ همان گونه که نادانی نزد او پسندیده نیست. و برخی چیزها که بر آن نام علم گذاشته اند، در حقیقت علم نیست؛ مثل جادو و شعبده و امثال آن ها که مقصود از فراگرفتن این امور، زیان رساندن به مردم است. (5)

شاخصه های جامعه ی دینی آفت زده از نگاه امام علی (ع)

نوشته شده توسط عباسعلی کامرانیان on . نوشته شده در مذهبی

نویسنده: عباسعلی کامرانیان

علی (ع) در فراز دوم و سوم از خطبه 233 نهج البلاغه درباره اوضاع نابسامان عصر خود سخن گفته و از منظر آسیب شناسانه به نقد عالمانه تحوّلات فرهنگی و اجتماعی جامعه دینی می پردازد و یازده شاخصه جامعه دینی آفت زده را برمی شمارد که هر یک از آنها محک و الگوی روشن و کارآمدی است برای همه دلسوزان و مسئولین نظام جمهوری اسلامی، تا به ارزیابی واقعی و عینی وضع موجود جامعه دینی خود پرداخته و نگذارند سمت و سوی حرکت جامعه به طرف این شاخصه ها کشیده شود.
حضرت در ابتدا می فرماید: خداوند شما را مشمول رحمت کند، بدانید! در زمانی واقع شدید که جامعه اسلامی دچار این آفات و آسیب ها شده است، سپس آنها را جداگانه توضیح می دهند.

1ــ کاهش خواص حق مدار و حق گرا.

«القائل قیه بالحق قلیل» (گوینده حق اندک): اینکه شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه دینی به سمتی حرکت می کند که روز به روز بر شمار خواص دنیاگرای دارای نفوذ و صاحب منصب افزوده شود و آنان حقایق و رخدادهای تلخ و شیرین جامعه، منطقه و عرصه بین المللی را با عینک مصالح و منافع دنیوی و حزبی خود ارزیابی کرده و با افکار و مقاصد خود همخوان سازند.

2ــ گرمی بازار دروغ و شایعه و غوغاسالاری

«و اللسان عن الصدق کلیل» (و زبان از راستگویی عاجز) نشانه دیگر جامعه دینی بیمار آن است که زبان در کام از چرخش به صدق و پاکی ناتوان و گریزان است و بازار شایعه، افترا، دروغ، تملّق و چاپلوسی خیلی داغ و پررونق است و راستی و درستی متاع زاید و بی ارزش است و انسان های صادق به دلیل عدم شفافیت فضای سیاسی، امنیت شغلی و موقعیّت اجتماعی، از اظهار حقایق ابا دارند و واقعیتها را کتمان می کنند.

3ــ انزوای اهل حق و ولایت مدار

«واللازم للحق ذلیل» (و حق طلبان بی ارزشند) تعبیر «لازم للحق» ناظر بر کسانی است که در صراط مستقیم و ملازم با سلطان حق و ملتزم به ولایت و رهبری حق هستند حال اگر اوضاع و احوال فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جامعه به گونه ای رقم بخورد که آنان را به حاشیه براند و میدان فعالیّت و عرصه حضور را از آنان سلب نماید. این نشانه دیگر جامعه ناسالم و بیمار است.

کتاب رمز داوينچ

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در مذهبی

  انتشار کتاب رمز داوينچی در ايران ممنوع شد
به روز شده: 13:26 گرينويچ - چهارشنبه 26 ژوئيه 2006 - 04 مرداد 1385
 انتشار کتاب رمز داوينچی در ايران ممنوع شد
 کتاب رمز داوينچی
کتاب رمز داوينچی، نوشته دن براون، به بيش از چهل زبان مختلف ترجمه شده است
در پی اعتراض شماری از روحانيون مسيحی ايران به انتشار کتاب پرفروش رمز داوينچی در اين کشور، مقامات ايران تجديد چاپ اين کتاب را ممنوع کرده اند.

با اين حال نسخه هايی که از هفت بار تجديد چاپ اين کتاب در انبارها و قفسه کتاب فروشيها باقی مانده، همچنان اجازه فروش خواهند داشت.

حدود ۴۰ ميليون نسخه از کتاب رمز داوينچی در سرتاسر جهان به فروش رفته و فيلمی هم بر اساس آن ساخته شده که البته در ايران و مکانهای ديگری مانند مانيل پايتخت فيليپين و برخی ايالات هند اجازه پخش نيافته است.

محتوای کتاب رمز داوينچی، اعتراض برخی از محافل و افراد مسيحی را برانگيخت و در پی آغاز نمايش نسخه سينمايی آن نيز تظاهرات اعتراض آميزی در چندين کشور جهان برگزار شد.

برای اظهار نظر در اين مورد اينجا را کليک کنيد

بعضی از گروه های اسلامی نيز نسبت به اين فيلم اعتراض کرده اند. بنا به گزارش ها، رييس يکی از سازمان های مربوط به روحانيون اسلامی در هند ضمن کفرآميز بودن داستان اين فيلم گفته است که بر اساس قران عيسی مسيح پيغمبر خداست و آنچه که در کتاب رمز داوينچی آمده توهين به مسيحيان و مسلمانان است.

رمز داوينچی با اشاره به داستانهای مذهبی مسيحيان ادعا می کند آنچه به عنوان "جام مقدس" در متن های مذهبی مطرح است، اشاره ای به ازدواج مسيح و مريم مجدليه است.

نظريه ای در اين کتاب می گويد که اين دو با يکديگر ازدواج کرده و صاحب فرزند شدند و از آنها نسلی بر جای مانده که تا امروز ادامه پيدا کرده و اين راز تاکنون توسط کليسای کاتوليک پنهان مانده است.

به روايت اين داستان، کليسای کاتوليک می کوشد که اين واقعه و اصولا نقش زنان در مسيحيت را پرده پوشی کند.

يکی از سخنگويان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران گفت که تصميم اعلام ممنوعيت انتشار اين کتاب بر اساس در خواست سه روحانی مسيحی گرفته شده است.

برآورد می شود که حدود يکصد هزار مسيحی در ايران زندگی می کنند. 

اِضْطِرار،

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در مذهبی

اِضْطِرار، اصطلاحی‌ فقهی‌، به‌ معنی‌ حالتی‌ که‌ شخص‌ بر اثر تنگنا، ناگزیر می‌شود از میان‌ دو ضرر یا دو فاسد، خفیف‌تر را برگزیند.

فهرست مندرجات
۱ - معنای لغوی
۲ - حالات بررسی ضرورت
۳ - اضطرار در مقابل اختیار
۴ - بازشناسی‌ِ موارد اضطرار از اکراه‌
۵ - تنوع‌ نمونه‌های اضطرار
۶ - استثنایی‌ بر تکالیف‌ فقهی‌
۷ - مصداق پیدا کردن اضطرار
۸ - مصداق اضطرار در خوردنی‌ها
۹ - موارد اضطرار در آشامیدن‌
۱۰ - اضطرار در لمس‌ و نظر
۱۱ - اتلاف‌ نفس‌ و مصادیق اضطرار
۱۲ - ستاندن‌، یا اتلاف‌ مال‌ دیگران‌
۱۳ - دروغ‌ گفتن‌ و کتمان‌ حقیقت‌ در حالت اضطرار
۱۴ - فهرست منابع
۱۵ - پانویس
۱۶ - منبع

معنای لغوی[ویرایش]

اضطرار در لغت‌ مصدر باب‌ افتعال‌ از ریشه «ضرر» به‌ معنی‌ ناچار بودن‌ از پذیرش‌ ضرر، یعنی‌ آسیب‌ و گزند، و «ضرورت‌» اسم‌ مصدر آن‌ است‌. [۱] ضرورت‌ نیاز شدیدی را گویند که‌ برآورده‌ نشدن‌ آن‌ ممکن‌ است‌ خطر جانی‌، یا زیان‌ مالی‌ جبران‌ ناپذیری را پدید آورد و از نظر فقهاء حالتی‌ است‌ که‌ با شرایطی‌ برخی‌ از محرمات‌ را مباح‌، و برخی‌ از ممنوعات‌ را مجاز می‌سازد (الضرورات‌ تُبیح‌ المحظورات‌)، به‌ عبارتی‌ دیگر، امری ضروری است‌ که‌ زندگی‌ انسان‌ قائم‌ بدان‌ است‌.

حالات بررسی ضرورت[ویرایش]

معیارهای امیرالمومنین(ع) برای انتخاب کارگزاران

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on . نوشته شده در مذهبی

 

کدخبر : 359819
سرویس : گفتگو
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۱۳:۱۲
دکتر رجبی دوانی در گفت وگو با حوزه تشریح کرد:
معیارهای امیرالمومنین(ع) برای انتخاب کارگزاران
حوزه/ بخش نخست/ پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) وامدار هیچ قبیله و گروهی برای انتصاب افراد نبود، گفت: امیرالمومنین(ع) کارگزاران خود را براساس دو مولفه اصلی «ایمان و تقوا و سلامت عملکرد» و «تجربه و توانایی و قدرت مدیریت» انتخاب می کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در حالی که امیرالمومنین(ع) در 18 ذی الحجه سال دهم هجری در غدیرخم از سوی نبی مکرم اسلام به عنوان وصی و جانشین ایشان معرفی گردید و مسلمین به مولای متقیان دست بیعت دادند، وقایع پس از رحلت پیامبراکرم(ص) موجب شد حکومت بر حق حضرت علی(ع) بعد از 25 سال خانه نشینی در ذی‌الحجه سال 35 هجری با درخواست ها و اصرارهای مردم آغاز شود.

25 سال ظلم، بی عدالتی، فساد مالی، انحراف از اسلام راستین و به کارگیری افراد نالایق و ناشایست به عنوان کارگزاران اسلام موجب شد تا امیرالمومنین(ع) بعد از اصرار و بیعت مردم با ایشان و پذیرش خلافت و حکمرانی بر مسلمین، شجاعانه دست به اصلاحات گسترده بزنند و دستور عزل استانداران و فرمانداران عثمان را صادر کرده و کارگزاران جدیدی را در بلاد اسلامی برای خدمت به مسلمین منصوب کنند.

قیمت روزانه طلا و ارز

 

جدول قیمت روزانه ارز