یارب نظرتو برنگردد        برگشتن روزگار، سهل است

پیشرفت و موانع پیشرفت ایران : وبسایت شخصی محمدعلی اثنی عشری

  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم
  • کولبری و دستفروشی معضل نیست ! نیاز جامعه است. مدیریت کارآمد و ساماندهی میخواهد.
  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

    تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

دکتر روحانی میتواند:

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است

     اینجا کلیک کنید :خرید آب اشتغال بی دردسر روستائیان برای کشور

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

ا هداف و دست آوردهای انقلاب57

نوشته شده توسط زهرا ربانی املشی on . نوشته شده در نقش و تاثیر بانوان در پیشرفت کشور

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

ا هداف و دست آوردهای انقلاب57
انقلاب ملت ایران در بهمن57 در ظاهر به ثمر نشست و ملت ستمدیده و به ستوه آمده از استبداد شاهنشاهی، علیرغم تعداد زیاد شهدا و مجروحین که تقدیم کرده بود، به امید استقرار شعارهای انقلاب یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی آن را جشن گرفته و گوش به فرمان رهبر انقلاب و به امید دستیابی به وعده های انقلاب از آن پاسداری کردند.
وعده های انقلاب چه بود که به یکباره مبارزین اندک دهه چهل را به انقلابیون میلیونی تبدیل کرد و مرد و زن و پیر و جوان را از گروه ها و جناح های مختلف به خیابانها کشاند؟
استقرار عدالت‌ در عرصه‌هاي‌ اقتصادي‌، سياسي‌، قضايي‌؛ آباداني‌ و پيشرفت‌ اقتصادي‌ براي‌ تأمين‌ رفاه‌ عمومي‌ و ريشه‌كن‌ شدن‌ فقر و محروميت‌؛ گسترش‌ انديشه‌ توحيدي‌ و الهي‌؛ اداره امور كشور بر اساس شورا، دعوت به خير و امر به معروف و نهي از منكر، نفي هرگونه ستم‌گري، ستم كشي، سلطه گري و سلطه پذيري؛ تأمین امنيت و نفي تفتيش عقايد، سانسور و تجسس؛ آزادي مطبوعات، اجتماعات و راهپيمايي‌ها و تأمين آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي در حدود قانون؛ محو هرگونه استبداد و خودكامگي و انحصار طلبي؛ ايجاد روابط صلح آميز متقابل با دیگر دولت ها؛ بالابردن سطح آگاهيهاي عمومي با استفاده صحيح از مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي؛ رفع تبعيضات، ايجاد نظام اداري صحيح، برقراري حقوق مساوي براي مردم بدون توجه به قوم، قبيله، ‌رنگ، نژاد و زبان، آزادي‌هاي اجتماعي از جمله آزادي كار و حق دادخواهي براي هرفرد؛ ريشه‌كن كردن فقر و محروميت؛ منع اسراف و تبذير؛ عدالت اقتصادي و كم كردن فاصله طبقاتي و....که همگی از برنامه های اسلام و البته جمهوری اسلامی است.


امروز با گذشت حدود چهار دهه و سه نسل از انقلاب، به چند در صد این دستاوردها رسیده ایم؟
الگوی حکومتی به نام جمهوری اسلامی که در وعده های امام خمینی و سایر معماران انقلاب مطرح می شد، و قرار بود دست آوردهای مذکور را داشته باشد، از نوع حکومت پنج ساله علی(ع) است.
علی(ع) امام اول شیعیان، صحابی، راوی، پسرعمو و داماد پیامبر اکرم(ص)، کاتب وحی و خلیفه برحق مسلمین، زاده کعبه، نخستین فرد مؤمن به رسول الله، همسر حضرت فاطمه(س)، کسی که به هنگام سوء قصد به پیامبر(ص)، در بستر ایشان خوابید تا آن حضرت بتواند مخفیانه هجرت کنند، کسی که پیامبر با او عقد اخوت بست و تقریباً در همه جنگ‌ها شرکت داشت و.... بالاخره کسی که هیچگاه در طول زندگی و از آن جمله دوره پنچ ساله خلافت برای خود امتیازی قائل نبود و خود را با دیگران برابر می دانست. هم او که از شدت عدالت کشته شد؛ "قتل علی فی محراب عبادته لشده عدله".
امامی که طی دستورات و نامه های فراوان حکومت اسلامی را ترسیم کرده و اکنون با کتاب نهج البلاغه می تواند راهگشای مدعیان پیمودن راهش باشد.
از نظر آن حضرت همه انسان ها کریمند و مردم و حاکمان حقوق متقابل نسبت به یکدیگر دارند. ایشان حق زمامدار بر مردم و حق مردم بر زمامدار را بزرگ‌ترین حقی می داند که خداوند قرار داده و دو سویه است؛ لذا می‌فرماید: «اَمّا بَعْدُ فَقَدْ جَعَلَ اللّهُ سُبْحانَهُ لی عَلَیْکمْ حَقّاً بِوِلایَةِ اَمْرِکمْ، وَ لَکمْ عَلَیَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذی لی عَلَیْکمْ»: «خداوند به موجب اینکه من زعیم امور شما و والی شما هستم حقی از من بر عهدۀ شما قرار داده و معادل آن، حقی هم از شما بر عهدۀ من قرار داده است». (نهج البلاغه خطبه214)
سپس به ثمرات این حقوق متقابل اشاره می فرماید: «زمانی که رعیت حق خود را نسبت به والی به جا آورد و والی نیز حق خود را نسبت به رعیت ادا نماید، حق در میان آنها عزت یابد و پایه‌های دینشان استوار گردد، نشانه‌های عدالت آشکار شود و سنتهای پیامبر(ص) در مسیر خود افتد و اجرا گردد». (خطبه207)
و نیز فرمود: «اگر رعیت بر والی خود چیره گردد یا والی بر رعیت ستم روا دارد، در این هنگام میان آنها اختلاف کلمه پدید آید و دردها و بیماریهای مردم افزون شود و کسی از پایمال شدن حق و رواج امور باطل بیمی به دل راه ندهد. در این هنگام نیکان به خواری افتند و بدان عزت یابند و بازخواست های خداوند از بندگان بسیار گردد». (خطبه207)
آنگاه برای انجام این مهم، و ایجاد احترام متقابل به جای تحمیل به مردم، حاکمان را خطاب می کند و آنان را بر کرامت نهادن به مردم سفارش می نماید. برای مثال در بخشنامه‌ای که برای مأمورین جمع آوری خراج نوشته است می فرماید: «فانصفوا الناس من انفسکم و اصبروا لحوائجهم فانکم خزان الرعیة و وکلاء الامة و سفراء الائمة»: «به عدل و انصاف رفتار کنید و به مردم در باره خودتان حق بدهید، پرحوصله باشید و در برآوردن حاجات مردم صبر و استقامت به خرج دهید که شما خزانه داران رعیت و نمایندگان ملت و سفیران حکومتید...» (نامه51)
در نامه53 به مالک اشتر می نویسد: «... مهربانی و خوشرفتاری و نیکویی با رعیت را در دل خود جای ده، مبادا به آنان چون جانور درنده باشی و خوردنشان را غنیمت بدانی، زیرا آنان دو دسته‌اند: یا برادر دینی تو و یا در آفرینش مانند تو هستند».
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، قرار شد که انگیزه تشكیل ارگانها و هسته های انقلابی نظیر سپاه پاسداران حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد. اصل یکصد و پنجاهم قانون اساسی به این وظیفه سپاه اشاره دارد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستين روزهای پيروزی این انقلاب تشکيل شد٬ برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پا برجا میماند. حدود وظایف و قلمرو مسئوليت سپاه پاسداران در رابطه با وظایف و قلمرو مسئوليت نيروهای مسلح دیگر با تأکيد بر همکاری و هماهنگی برادرانه ميان آنها به وسيله قانون تعيين میشود».
آیا تا چه میزان به دست آوردها رسیده بودیم که دنبال ادامه و حفاظت از آن بودیم؟ و آیا اکنون اینان حافظ انقلاب و اهداف و دستاوردهای آن هستند؟
آیا این نهاد در زمینه های اقتصادی، سیاسی، قضایی عدالت گستر است؟ آیا این نهاد به وظیفه خود در نفي تفتيش عقايد، نفی سانسور و تجسس، ایجاد فضای مناسب برای آزادي نشريات و مطبوعات و اجتماعات و تأمين آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي عمل می کند؟ و آیا حقوق عامه مردم مهمتر است یا حقوق اشخاص و گروه های خاص؟
امام علی(ع) کسی بود که در نخستین روزهای خلافتش، در برابر سنت غلط خلفا -که بیت المال را نابرابر تقسیم کرده بودند به عمار و عبیدالله بن ابی رافع و اباالهیثم بن التیهان دستور دادند فئ (غنایم و خراج و یا جزیه) را به طور مساوی میان مسلمانان تقسیم کنند؛ فرمودند: «اعدلوا فیه و لاتفضلوا احدا علی احد»: «در تقسیم آن ها، مساوی برخورد کنید و هیچ کس را بر دیگری ترجیح ندهید». (بحارالانوار چاپ سوم ج41 ص116)
آیا امروز فاصله فقیر و غنی نسبت به قبل از انقلاب کمتر شده است؟ آیا سهم کسانی که باید حافظ دستاوردهای انقلاب باشند با دیگران مساوی است؟ آیا سهم ملت از بیت المال یکسان است؟
علی(ع) وقتی به خلافت رسید و زمین هایی را که خلیفه سوم به این و آن واگذار نموده بود، مال خدا خواند و دستور بازگرداندن آنها به بیت المال را صادر نمود». (مسعودی اثبات الوصیه ص۱۵۸)
یکی از اعیان، فرماندار بصره را شبی مهمان کرد و مجلس ضیافتی را به خاطر وی ترتیب داد. گزارش این ضیافت به گوش حضرت رسید و امام(ع) فوراً نامه‌ای را به عثمان بن حنیف نوشت: «ای پسر حنیف! شنیده‌ام، مردی از متمکنان اهل بصره تو را به مهمانی فراخوانده و تو هم دعوت او را پذیرفته در حالی که طعامهای رنگارنگ و ظرفهای بزرگ غذا یکی پس از دیگری پیش تو قرار داده شده... آگاه باش! هر پیروی را پیشوایی است که به او اقتدا می‌کند و از نور دانش او بهره می‌گیرد. بدان که پیشوای شما از دنیایش به دو جامه کهنه و از غذاها به دو قرص نان بسنده کرده است....». آیا ما مدعیان پیروی از حکومت علی(ع) اینگونه عمل می کنیم؟
در یکی از داوریها که حضرت طرف دعوا بود، قاضی به ایشان گفت: یا ابالحسن! حضرت خشمناک شد. قاضی پرسید چرا شما خشمناک شدید؟ علی(ع) گفت: چرا مرا به کنیه صدا زدی و او را به اسم عادی. من الان یکی از دو طرف دعوا هستم. باید هر دوی ما را به یک چشم نگاه کنی. این کار شما عدالت نبود.
آیا امروز حاکمان و حتی افراد و نهادهای وابسته به حاکمیت حتی بازخواست میشوند تا چه رسد به محاکمه و دادگاه و برخورد عادلانه؟
آیا در جمهوری اسلامی به مقداری از حلم و گذشت و بزرگواری و چشم پوشی علی(ع) دست یافته ایم؟ علی(ع) هنگامی که به مروان حکم که از دشمن‌ترین دشمنان او بود دست یافت وی را آزاد ساخت و از تقصیرش درگذشت. و نیز از عبدالله بن زبیر که در ملأ عام به امام ناسزا می‌گفت و در جنگ جمل در سپاه مقابل حضرت شرکت داشت ولی حضرت چون به وی دست یافت از او گذشت نمود. ولی ما شیعیان آن حضرت حتی با دوستان و مردم منتقد خود خصمانه رفتار می کنیم و به حبس و حصرشان می کشیم.
امیدوارم در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بتوانیم اعمال و رفتار خود را عمیقاً بررسی کنیم تا دریابیم چه نسبتی با حکومت امام علی(ع) داریم و در حقیقت چند درصد پیرو آن حضرت هستیم. والسلام.
زهرا ربانی املشی

Share this post

Submit to FacebookSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

قیمت روزانه طلا و ارز

 

جدول قیمت روزانه ارز