یارب نظرتو برنگردد        برگشتن روزگار، سهل است

پیشرفت و موانع پیشرفت ایران : وبسایت شخصی محمدعلی اثنی عشری

  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم
  • کولبری و دستفروشی معضل نیست ! نیاز جامعه است. مدیریت کارآمد و ساماندهی میخواهد.
  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

    تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

دکتر روحانی میتواند:

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است

     اینجا کلیک کنید :خرید آب اشتغال بی دردسر روستائیان برای کشور

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

محمدعلی اثنی عشری : عضو انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت و دفتر تحکیم وحدت در زمان انقلاب فرهنگی

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on .

انقلاب فرهنگی آغاز می شود (بیست و نهم اردیبهشت سال 1359)

برای اولین بار: بازخوانی تاریخ شفاهی انقلاب فرهنگی

مقدمه:

جناب علی ملیحی در شماره 25 ماهنامه سیاسی – فرهنگی «اندیشه پویا» به انتشار مطلبی تحت عنوان «بازخوانی تاریخ شفاهی انقلاب فرهنگی» پرداخته اند. ضمن تشکر از جناب ایشان و سایر عزیزان ازجمله آقای برات الله صمدی راد که صاحب امتیاز و مدیر مسئول هستند و همچنین جناب آقای رضا خجسته رحیمی سردبیر محترم و سایر کارکنان و دست اندرکاران در ماهنامه وزین و ارزشمند «اندیشه پویا» و قبل از انتشار مصاحبه اینجانب اشاره به چند نکته زیر ضروری به نظر می رسد:

 الف) در این پرونده (بازخوانی تاریخ شفاهی انقلاب فرهنگی) افراد زیر نیز با مجله گفتگو داشته اند که گفته های دوستان هر کدام ارزش خاص خود را دارد. به شرح زیر:

1-  آقایان هاشم آقاجری – محمدرضا خلیلی خو و وحید سینایی از دانشگاه شهید بهشتی
-   آقایان علیرضا علی احمدی و اینجانب (محمدعلی اثنی عشری) از دانشگاه علم و صنعت
-  آقایان علی شکوری راد و علی مغاری از دانشگاه تهران
-   آقای احمد شیرزاد از دانشگاه صنعتی شریف

 2-  تقریباً همه دوستان شرکت کننده در گفتگو با اصل موضوع یعنی انجام انقلاب فرهنگی  در دانشگاه ها موافق هستند، لکن در شیوه انجام کار بین دانشگاه های مختلف و تک تک افراد و دانشجویان در اواخر اردیبهشت سال 1359 اختلاف نظرهای جدی وجود دارد و این موضوع هم غیر طبیعی نیست، چراکه وقتی معمار و طراح کاری آنهم به بزرگی و انقلاب فرهنگی و گستردگی تمام دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است می تواند به تعداد افراد و سلایق شیوه و روش کار، موردنظر باشد و این کاملاً طبیعی است.

بیوگرافی فرانچسکو پترارک

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on .

 

بیوگرافی فرانچسکو پترارک
فرانچسکو پترارک (Francesco Petrarca) (زاده ۲۰ ژوئیه ۱۳۰۴ - درگذشته ۱۹ ژوئیه ۱۳۷۴) اندیشمند، مورخ، نویسنده، شاعر، انسان‌شناس و اومانیست ایتالیایی است و به عنوان اولین شاعر مدرن و از متقدمان اومانیسم شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۲
تاریخ: ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳

مجله خبری لحظه نما:فرانچسکو پترارک (Francesco Petrarca) (زاده ۲۰ ژوئیه ۱۳۰۴ - درگذشته ۱۹ ژوئیه ۱۳۷۴) اندیشمند، مورخ، نویسنده، شاعر، انسان‌شناس و اومانیست ایتالیایی است و به عنوان اولین شاعر مدرن و از متقدمان اومانیسم شناخته می‌شود. وی اغلب به عنوان «پدر اومانیسم» شناخته می‌شود. شاعران انگلیسی زبانی مانند جفری چاوسر، ویلیام شکسپیر و ادموند اسپنسر از سون‌نت‌های زیبای او (غزل‌های ۴-بندی و ۱۴-سطری) تأثیر زیادی گرفته‌اند.
دانش وسیع او از نویسندگان کلاسیک و احیای دوبارهٔ زبان لاتین باعث شده او را به عنوان اولین و بزرگترین انسان‌شناس یاد کنند. وی همچنین نقش مهمی در پیشرفت زبان ایتالیایی به عنوان یک زبان ادبی داشت.

زندگی
کودکی و نوجوانی
فرانچسکو پترارکا (Francesco Petrarca) در ۲۰ ژوئیه ۱۳۰۴ در شهر آرتزو زاده شد. وی تا هشت سالگی همراه خانواده‌اش در استان توسکانی زندگی کرد، سپس در سال ۱۳۱۲ به آوینیون فرانسه نقل مکان کرد.

سفر به بولونیا و سپس آوینیون
پس از مرگ پدرش در ۱۳۲۶، پتراک که در بولونیا، حقوق می‌خواند. سپس به آوینون فرانسه بازگشت و تا سال ۱۳۳۰ در خدمت کلیسا بود. در این دوران و در روز جمعه ی عید پاک سال ۱۳۲۷ بود که برای اولین بار دختری فرانسوی با نام لورا را دید و در همان اولین نگاه عاشقش شد؛ به طوری که نامش در ترانه‌های پتراک جاودانه شده‌است. البته هنوز کسی نمی داند که لورا در زمانی که پترارک او را دید زنی شوهر دار بوده یا مادری جوان.

در آن زمان سرودن شعر سرگرمی همگانی بود و گلایه ی پترارک از این بود که نه تنها حقوق دانان و علمای الهی بلکه پیشخدمت خود او نیز قافیه پردازی میکرد. او گاهی با کنایه می گفت که ترس من از این است که «روزی چهارپایان نیز نعره های شعرگونه سردهند.»

برده داری مدرن !چه تعداد برده در جهان مدرن وجود دارند؟

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on .

 برده‌داری مدرن یک صنعت بسیار سودآور بوده و برآوردها نشان می‌دهد که سالیانه 35 میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند. سازمان ملل تخمین زده است که بین 27 تا 30 میلیون نفر در صنعت برده‌داری گرفتار شده‌اند. برده‌داری مدرن اشکال مختلفی به خود گرفته است، از زنانی که مجبور به روسپی‌گری می‌شوند تا کودکان کار که در مزارع کشاورزی مشغول به کار هستند و یا خانواده‌هایی که برای پرداخت بدهی‌های باقی مانده از نسل‌های قبلی مجبور به کار بدون دریافت دستمزد گشته‌اند. برده‌داری در همه قاره‌ها و تقریبا تمام کشورها به نوعی قابل مشاهده است. کار اجباری،‌ قاچاق انسان، بردگی به دلیل بدهی و ازدواج کودکان همگی انواع مختلفی از برده‌داری نوین هستند که مردمان آسیب‌پذیر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

موریتانی آخرین کشوری بود که در سال 2007 به صورت رسمی برده‌داری را ملغی اعلام کرد اما هنوز هم 4.3 درصد از جمعیت این کشور را برده‌ها تشکیل می‌دهند.

برده‌داری مدرن چگونه تعریف می‌شود؟

برده‌داری بر اساس بیانیه‌حقوق بشر جهانی (1948) ممنوع اعلام شده است: «هیچ کس را نمی‌توان برده و یا بنده نگه داشت: تمام انواع برده‌داری و تجارت برده باید ممنوع شود.»

تعاریف برده‌داری مدرن عمدتا از کنوانسیون تکمیلی سازمان ملل (1956) گرفته شده‌اند که می‌گوید: «در گرو بدهی بودن، رعیت‌داری، ‌ازدواج اجباری و ارائه کودکان برای سوءاستفاده از آن کودک، همگی انواعی از اقدامات برده‌داری بوده و مستلزم لغو و اعلام جرم هستند.» کنوانسیون کار اجباری (1930) کار اجباری را به عنوان «تمام کارها یا خدماتی که از یک فرد با تهدید مجازات کسب شده و آن فرد به صورت داوطلبانه آن کار را انجام نمی‌دهد» تعریف می‌کند.

پاسخ ميرزا كوچك خان به دعوت تيمورتاش

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on .

میرزا کوچک خان

عبدالحسين تيمورتاش، سياستمداري كه از او به عنوان وزير دربار قدرتمند رضا شاه ياد مي‌شود (1304 تا 1311)، پيش از عهده‌داري اين سمت مدتي حاكم گيلان بود. او در اين سمت تلاش كرد تا نهضت ميرزا كوچك خان جنگلي را نابود سازد. يكي از اقدامات نخستين تيمورتاش اعلام حكومت نظامي در گيلان و سپس ارسال نامه‌اي خدعه‌آميز براي ميرزا كوچك خان جنگلي بود. وي در اين نامه كه با هدف به دام انداختن ميرزا نوشت، قسم ياد كرد كه اگر پناهنده شود با مشاغل عالي بقيه عمر خود را طي خواهد كرد و صدمه‌اي نخواهد ديد. اما ميرزا در پاسخ، درخواست وي را با لحني تحقيرآميز رد كرد. نظر به زيبائي پاسخ ميرزا توجه خوانندگان گرامي را به نامة وهن‌آلود تيمورتاش و جواب كوبندة ميرزا كوچك خان جنگلي جلب مي‌كنيم. نامة تيمورتاش از اين قرار است: 
«به تاريخ 21 ذيحجة 1337، جناب ميرزا كوچك خان! از آنجا كه دولت عليه ايران شخص مرا كه رئيس اترياد تهران و چند سال است در ايران به درستي و راستي خدمتگزار هستم جهت قلع و قمع ريشة فساد جنگل تعيين فرموده و اين مسئله قطعي است و كساني كه با شما همراهي مي‌كنند اطلاع كامل داريم به جزاي خود خواهند رسيد به جناب عالي كه سر دستة اين جماعت هستيد اعلان مي‌شود به عون‌الله ريشه و مبدأ فساد را از صفحه گيلان كنده و مضمحل خواهم نمود، ليكن محض اينكه شما وطن دوست و ايران‌خواه و عاقل و نيك نفس معرفي شده‌ايد لازم است به شما خاطر نشان شود هرگاه جناب عالي را در محكمة عدل الهي حاضر نمايند و سؤال و جواب شود كه آنچه خسارات و تلفات به اهالي بيچاره از بدو الي ختم وارد آمده مسؤول درگاه الهي كيست گمان مي‌كنم انصاف خواهيد داد و شرمنده خواهيد شد. بديهي است انسان كامل براي فايده موهوم راضي بدين مسؤوليت بزرگ نمي‌شود. نيز به من هم اين‌طور دستگير شده است كه با آن صفات عالي شما براي شخص خود راضي به اذيت مسلمين بيچاره نخواهيد بود لذا با كمال اطمينان و قول شرف نظامي و خداي يكتا قسم ميدهم چنانچه به اردوي قزاق ايران و به من پناهنده شوي و حرف را بپذيري قول مي‌دهم كه وسايلي فراهم داريم كه بقيه عمر خود را با كمال احترام و با مشاغل عالي به آسودگي زندگاني نمايي و اين قول نظامي كه در اين ورقه به شما داده مي‌شود بوحدانيت خدا، حق است. تا زماني كه آسايش شما در پيشگاه اعليحضرت همايون و اولياء دولت عليه ايران فراهم و به عمل نياورم شخص جناب عالي و كساني كه شما به آنها اطمينان مي‌دهيد در اردوي قزاق مثل يك نفر ميهمان عزيز مي‌باشيد، به مصداق آيه شريفه «اكرم‌الضيف و لو كان كافرا» و نيز چنانچه بخواهيد غير اين مسئله حرفي داشته باشيد خوبست محلي را براي ملاقات و حرف آخر معين كنيد كه در آن محل با شما ملاقات شود تا رفع اشتباهات افواهي شده باشد. رتمستر كيكا چينكوف رئيس اترياد طهران. 
«پاسخ ميرزا چنين بود» هوالحق به تاريخ ليله 22 ذي‌الحجه 1337 جناب رئيس اترياد تهران رتمستر كيكا چينكوف! دير آمدي اي نگار سرمست! از صدر تا ذيل مرقومه 21 شهر جاري را با دقت ديدم بنده به كلمات عقل فريبانه اعضاء و اتباع اين دولت كه منفور ملتند فريفته نخواهم شد از اين پيشتر نمايندگان دولت انگليس با وعده‌هايي كه به سايرين دادند و يكبارگي قباله مالكيت ايران را گرفتند تكليفم كردند تسليم نشدم، مرا تهديد و تطميع از وصول به مقصود و معشوقم باز نخواهد داشت . وجدانم به من امر مي‌كند در استخلاص مولد و موطن كه در كف قهارت اجنبي است كوشش كنم. شما مي‌فرماييد نظام نظر به حق يا باطل ندارد و مدعيان دولت را هركه و هرچه هست بايد قلع و قمع نموده تا داراي منصب و مقام گرديد.

قیمت روزانه طلا و ارز

 

جدول قیمت روزانه ارز