یارب نظرتو برنگردد        برگشتن روزگار، سهل است

پیشرفت و موانع پیشرفت ایران : وبسایت شخصی محمدعلی اثنی عشری

  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم
  • کولبری و دستفروشی معضل نیست ! نیاز جامعه است. مدیریت کارآمد و ساماندهی میخواهد.
  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

    تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

دکتر روحانی میتواند:

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است

     اینجا کلیک کنید :خرید آب اشتغال بی دردسر روستائیان برای کشور

محمدعلی اثنی عشری : خرید آب از کشورهای همسایه بسیار لازم و ضروری است.

زهرا جواهریان :ایران از نظر مدیریت منابع آب از 100 نمره 2.77 گرفت.

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on .

نمره ایران در مدیریت منابع آب

زهرا جواهریان روز شنبه در نخستین کارگاه ملی توسعه پایدار و اقتصاد سبز در مشهد افزود: هر زمان حقآبه دریاچه ای داده نشود یا از تالابها بیش از اندازه برداشت گردد، گرد و غبار ناشی از زمین خشک این دریاچه یا تالاب باعث نابودی زمینهای کشاورزی و ایجاد پدیده گرد و غبار در کشور می شود.
وی بیان کرد: خشکیدن دریاچه ارومیه باعث بوجود آمدن کشتزارهای نمک و تبدیل آن به گرد و غبار نمک می شود که محصولات کشاورزی را نابود می کند.
مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آسیبهای وارده به محیط زیست گفت: 23 استان ایران با پدیده گرد و غبار مواجه است که 70 درصد آن منشا خارجی دارد و 30 درصد باقیمانده ناشی از خشکیدن تالابهای داخل کشور است.
وی بیان کرد: خسارت اقتصادی آلودگی هوا در کشور سالانه حدود هشت میلیارد دلار است، از سوی دیگر شش درصد گونه های جانوری به دلیل شکار غیرمجاز در معرض انقراض قرار دارند و خسارتهای وارده به تالابها نزدیک به 40 تا 100 درصد است.
جواهریان گفت: توسعه پایدار به معنای توجه به سه رکن اصلی رشد اقتصادی، عدالت اجتماعی، حفظ محیط زیست و بستر توسعه فرهنگی آن است که باید با تغییر الگوی کشت، الگوی مصرف و برداشت از منابع خدادادی تحقق یابد.

دکتر فریبرز رییس دانا: دستفروشی معضل نیست، نیاز جامعه است

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on .

 

 

دستفروشی همواره موضوعی محل منازعه بوده است. این منازعه از وجوه مختلف اقتصادی، شهری و اجتماعی مطرح شده است و نگاه‌های متفاوتی به موضوع طرح شده‌اند. ورای این منازعات، آنچه در واقعیت شهر جریان دارد، به حاشیه رفتن، طرد و حتی سرکوب دستفروشان است. سخن از دستفروشان، انعکاس حرف‌هایی ناگفته‌ای است که در دست‌های دستفروشان می‌توان خواند. موضوع دستفروشی را از منظر اقتصاد سیاسی با دکتر فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددان و صاحب آثاری چون «رویکرد و روش در اقتصاد»، «بررسی‌های کاربردی توسعه و اقتصاد ایران»، «جهانی‌سازی قتل عام اقتصادی»، «بازار مواد مخدر در ایران»، «سوسیالیسم و آزادی»،«اقتصاد سیاسی توسعه»، «موکراسی در برابر بی‌عدالتی» به گفتگو گذاشته‌ایم تا بتوان ریشه‌های دستفروشی و ابعاد اقتصادی آن را مورد بحث قرار داد.

دستفروشی چه نیست؟ دستفروشی چه هست؟

دستفروشی به لحاظ اقتصادی به فعالیت‌های تجاری که در واحدهای تجاری رسمی که اصطلاحاً مغازه می‌خوانیم، صورت نمی‌گیرد، گفته می‌شود.

دستفروشی از کجا می آید؟

دستفروشی ریشه تاریخی و در گذشته دارد و از دوران پیشاسرمایه‌داری سابقه دارد. پیله‌وری بوده مثل کسانی که پارچه در روستاها ارائه می‌کردند. پیله‌وران کسانی بودند که اجناس را بارِ مال (چهارپایان باربر) می‌کردند و به روستاها می‌بردند. این‌ها عمدتا هم در قبال اجناس، وجه دریافت نمی‌کردند، بلکه صورت حسابی تهیه می‌کردند و موعد برداشت محصول می‌آمدند و متناسب با صورتحساب از محصول سهم می‌گرفتند. خدماتی هم بود که برای روستاها ارائه می‌شد مثل سلمانی. در شهر هم دستفروشی برای کالاها و خدماتی صورت می‌گرفت که به لحاظ اقتصادی صرفه نداشت که برای آن محل ثابتی اختصاص یابد.در دوران سرمایه‌داری با مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچکتر به شهرها، با رانش طبقاتی، با شکل‌گیری مازاد نیروی کار، با ارزشمند شدن سرقفلی، در شرایطی که وضعیت طبقاتی جامعه، سطوح متفاوتی از مصرف را ایجاد کرده است، بخشی از این جمعیت و مازاد نیروی کار که نتوانسته است جذب تجارت رسمی شود، به نیازهای مصرف سطوح پایین‌تر از طریق دستفروشی پاسخ می‌دهد.

محمدعلی اثنی عشری : توقف ممنوع! قسمت اول

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on .

 

توقف ممنوعقبسمت اول

هرآنچه امثال حقیر از دوران کودکی به یاد داریم آن است که همواره در زندگی تک تک افراد از بدو تولد، موارد و مسائلی پیش می آید که موجب کندی حرکت، پیشرفت و تعالی خود، محله، روستا یا شهر، کشور و جهانی که در آن زندگی می کند، میشود. در واقع معتقدم چنانچه اغراق نکرده باشم، بیش از تعداد راه های خوب بودن، خوب تلاش کردن، خوب زیستن و در یک کلام راه های منتهی به پیشرفت و سعادت، راه ها و موانع زیادی، بلکه بیش از راه های سعادت وجود دارد و تقریباً تمامی عوامل بازدارنده، موانع و مشکلات پیش رو، خودساخته و دیگر ساخته است، که کار را بر انسان دشوار و دشوارتر می کند.

آقت های خوب بودن، خوب زیستن، خوب تلاش کردن را از هنگام تولد ببینید .... خوب و بدی محیط خانواده، محله، در مدرسه همشاگردی ها، و در جامعه افراد مختلف با افکار و اندیشه ها و عملکردهای متفاوت، همه و همه می توانند در رشد و یا سقوط آدمی مؤثر باشد.

افراد همواره و بلکه هر لحظه در مقابل انتخاب های متفاوت قرار می گیرند. حقیقت، گوهری است که اگر به نحوی انسان متوجه شود و درک کند، می تواند آدمی را به سمت و سوی سعادت رهنمون کند؛ اما مشکل اینجاست که هر شخصی یک برداشتی از حقیقت دارد درواقع شما یک برداشتی از حقیقت دارید و من هم برداشتی دیگر و واقعیت هم چیز دیگری است!!!

ازطرفی به دهها دلیل بشر می خواهد و باید زنده بماند و زندگی کند، باید به پیش برود؛ طبعاً چنانچه برداشتش به حقیقت نزدیکتر باشد به درستی می رود و اما خدا نکند عوامل خودساخته یا دیگر ساخته ، آدمی را به سمت دوری از حقیقت راهنمایی کند.

کتمان حقیقت و واقعیت که البته این دو با هم تفاوت دارند از عوامل مهم انحرات – تربیت بد – و بیچارگی و نکبت هاست.  در طول تاریخ و زندگانی بشر، رعیت یک طرف و ارباب و عوامل  او طرف دیگر، حاکم یک طرف و مردم یک طرف دیگر. حکومت یک سو و مردم و ملت ها یک سو. رعیت و مردم در این سو به نوعی حقیقت را درست نمی بینند و درک نمی کنند، اکثراً واقعیت را می بینند و می فهمند و اربابان و حاکمان هم اکثراً همین را می بینند؛ اما غالباً اربابان و حاکمان یا نمی فهمند و یا نمیخواهند تسلیم واقعیت شوند. کتمان واقعیت تلخ تر و مضر تر از کتمان حقیقت است.

جهانی شدن در حال حاضر یعنی سده 2000 میلادی و 1300 هجری شمسی یک واقعیت است. تقریباً تمام بشر آن را می بینند و می فهمند. البته یک پدیده علمی هم هست اما بسیاری هنوز (در سال 1395 هجری شمسی) این واقعیت را انکار می کنند.

محمدعلی اثنی عشری : توقف ممنوع! قسمت دوم

نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری on .

 

2- خودرو – برق – تلفن – هواپیما – سیستم های جدید کشاورزی – جابجائی صوت و تصویر در رسانه ها – پوشاک و لوازم برقی خانگی و صنعتی و تعداد بیشماری دیگر، از مظاهر تمدن امروز بشر که تقریباً اکثر قریب به اتفاق زنان و مردان جهان استفاده می کنند، اغلب بومی و محلی نیست !!

در قسمت اول این بحث، توضیح دادم که از عوامل و علل توقف بشر و بلکه سقوط اخلاق و رفتار که بیشتر غالباً خودساخته است، کتمان واقعیت و نفهمیدن یا بی توجهی به حقیقت است !!

مظاهر تمدن های جدید و پیش گفته و محصول و خدمات مربوطه را همه و همه استفاده می کنند. این یعنی جهانی دیدن، جهانی فکر کردن و جهانی عمل کردن است.

مهاتما گاندی وقتی درس و بحث در یکی از بهترین دانشگاه های جهان را در لندن ترک کرد و برای رهایی ملت خویش از چنگال استعمار، به هندوستان برگشت؛ کت و شلوار و کراوات اروپائی از تن بیرون آورد و تا پیروزی مردم هندوستان و بلکه تا آخر عمر خود، ساخته ها و محصولات تولیدی کشور خود اعم از کفش و لباس و ... را مورد استفاده قرارمی داد. در واقع استعمار در هندوستان متوقف شد ولی مردمانی که با مشقات و ریاضت های فراوان تا پیروزی نهایی مقاومت کردند، هرگز متوقف نشدند و با هرگونه سختی به راه خود برای رهایی از استعمار ادامه دادند، چراکه مهاتما گاندی معتقد بود که هیچ چیز و هیچ قدرتی نباید و نمی تواند او و ملتش را متوقف کند !! و بدین ترتیب بود که مبارزه منفی و اینکه هر شهروند یک عامل مبارزه و پیشرفت است را که آنهم از پدیده های نوین بود، پذیرفت، لکن کت و شلوار و کراوات را از تن بیرون برد. به عبارت جالب تر اینکه جریان انقلابی هندوستان برای مبارزه و بیرون راندن استعمار از کشور خود، جهانی فکر کرد و جهانی عمل کرد و اتفاقاً هم با همین شیوه نوین جهانی به نتیجه رسید.

عکس مهاتما گاندی با کت و شلوار و کراوات

ملت هند را هیچ چیز متوقف نکرد. مبارزه منفی مردم هند و مشابه آن در آفریقای جنوبی به رهبری شادروان نلسون ماندلا که خوشبختانه هر دو ملت و کشور را از نزدیک دیده و مفصل در این موارد کنکاش کرده ام و تصادفاً همزمان با آزادی نلسون ماندلا از زندان و مهاجرت تدریجی سفیدپوستان و فروش املاک و مستغلات آنها به ویژه در سوحل اقیانوس های آرام و اطلس را به چشم خود دیدم.

توضیح: سفیر وقت کشورمان در همسایگی آفریقای جنوبی یعنی کشور نامیبیا و با وساطت ایشان ویزای افریقای جنوبی را گرفتم و چون تازه ماندلا آزاد شده بود و حتی سفارت هم درآفریقای جنوبی نداشتیم در سال      میلادی یعنی سال 1372 خورشیدی به آن کشور سفر کردم و بیشترین مدت اقامتم در کیپ تاون که مشرف بر اقیانوس اطلس و آرام بود، گذشت.

نکته جالب اینکه استعمارگران رژیم آپارتاید و تجار سفید پوست در آفریقای جنوبی متوقف شدند، اما مردم و رهبران کنگره ملی آفریقا همچنان به پیش می رفتند. به عبارتی رژیم آپارتاید که ساخته و پرداخته بریتانیا بود، را ملت آفریقای جنوبی متوقف کرده و  خود به پیش رفتند.

قیمت روزانه طلا و ارز

 

جدول قیمت روزانه ارز