پیشرفت و موانع پیشرفت ایران : وبسایت شخصی محمدعلی اثنی عشری

  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم
  • کولبری و دستفروشی معضل نیست ! نیاز جامعه است. مدیریت کارآمد و ساماندهی میخواهد.
  • محمدعلی اثنی عشری : تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

    تعامل گسترده با کشورها و مردم جهان به نوعی همان جهانی شدن است . بسیارخوب ...اما حتماً مسئولین محترم و مردم میدانند که تحقق این رهنمود و راهبرد ؛ ملزوماتی دارد که مشغول تنظیم نظرات خود در این خصوص هستم

تاریخ ایجاد در 27 فروردين 1395 نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری
مدیرت کارآمد بر: منابع - نیازها و خواسته ها
نمایش از 27 فروردين 1395 بازدید: 1548

نمره ایران در مدیریت منابع آب

زهرا جواهریان روز شنبه در نخستین کارگاه ملی توسعه پایدار و اقتصاد سبز در مشهد افزود: هر زمان حقآبه دریاچه ای داده نشود یا از تالابها بیش از اندازه برداشت گردد، گرد و غبار ناشی از زمین خشک این دریاچه یا تالاب باعث نابودی زمینهای کشاورزی و ایجاد پدیده گرد و غبار در کشور می شود.
وی بیان کرد: خشکیدن دریاچه ارومیه باعث بوجود آمدن کشتزارهای نمک و تبدیل آن به گرد و غبار نمک می شود که محصولات کشاورزی را نابود می کند.
مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آسیبهای وارده به محیط زیست گفت: 23 استان ایران با پدیده گرد و غبار مواجه است که 70 درصد آن منشا خارجی دارد و 30 درصد باقیمانده ناشی از خشکیدن تالابهای داخل کشور است.
وی بیان کرد: خسارت اقتصادی آلودگی هوا در کشور سالانه حدود هشت میلیارد دلار است، از سوی دیگر شش درصد گونه های جانوری به دلیل شکار غیرمجاز در معرض انقراض قرار دارند و خسارتهای وارده به تالابها نزدیک به 40 تا 100 درصد است.
جواهریان گفت: توسعه پایدار به معنای توجه به سه رکن اصلی رشد اقتصادی، عدالت اجتماعی، حفظ محیط زیست و بستر توسعه فرهنگی آن است که باید با تغییر الگوی کشت، الگوی مصرف و برداشت از منابع خدادادی تحقق یابد.

 
تاریخ ایجاد در 21 مرداد 1395 نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری
مدیرت کارآمد بر: منابع - نیازها و خواسته ها
نمایش از 21 مرداد 1395 بازدید: 1107

 

 

دستفروشی همواره موضوعی محل منازعه بوده است. این منازعه از وجوه مختلف اقتصادی، شهری و اجتماعی مطرح شده است و نگاه‌های متفاوتی به موضوع طرح شده‌اند. ورای این منازعات، آنچه در واقعیت شهر جریان دارد، به حاشیه رفتن، طرد و حتی سرکوب دستفروشان است. سخن از دستفروشان، انعکاس حرف‌هایی ناگفته‌ای است که در دست‌های دستفروشان می‌توان خواند. موضوع دستفروشی را از منظر اقتصاد سیاسی با دکتر فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددان و صاحب آثاری چون «رویکرد و روش در اقتصاد»، «بررسی‌های کاربردی توسعه و اقتصاد ایران»، «جهانی‌سازی قتل عام اقتصادی»، «بازار مواد مخدر در ایران»، «سوسیالیسم و آزادی»،«اقتصاد سیاسی توسعه»، «موکراسی در برابر بی‌عدالتی» به گفتگو گذاشته‌ایم تا بتوان ریشه‌های دستفروشی و ابعاد اقتصادی آن را مورد بحث قرار داد.

دستفروشی چه نیست؟ دستفروشی چه هست؟

دستفروشی به لحاظ اقتصادی به فعالیت‌های تجاری که در واحدهای تجاری رسمی که اصطلاحاً مغازه می‌خوانیم، صورت نمی‌گیرد، گفته می‌شود.

دستفروشی از کجا می آید؟

دستفروشی ریشه تاریخی و در گذشته دارد و از دوران پیشاسرمایه‌داری سابقه دارد. پیله‌وری بوده مثل کسانی که پارچه در روستاها ارائه می‌کردند. پیله‌وران کسانی بودند که اجناس را بارِ مال (چهارپایان باربر) می‌کردند و به روستاها می‌بردند. این‌ها عمدتا هم در قبال اجناس، وجه دریافت نمی‌کردند، بلکه صورت حسابی تهیه می‌کردند و موعد برداشت محصول می‌آمدند و متناسب با صورتحساب از محصول سهم می‌گرفتند. خدماتی هم بود که برای روستاها ارائه می‌شد مثل سلمانی. در شهر هم دستفروشی برای کالاها و خدماتی صورت می‌گرفت که به لحاظ اقتصادی صرفه نداشت که برای آن محل ثابتی اختصاص یابد.در دوران سرمایه‌داری با مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچکتر به شهرها، با رانش طبقاتی، با شکل‌گیری مازاد نیروی کار، با ارزشمند شدن سرقفلی، در شرایطی که وضعیت طبقاتی جامعه، سطوح متفاوتی از مصرف را ایجاد کرده است، بخشی از این جمعیت و مازاد نیروی کار که نتوانسته است جذب تجارت رسمی شود، به نیازهای مصرف سطوح پایین‌تر از طریق دستفروشی پاسخ می‌دهد.

 
تاریخ ایجاد در 15 آبان 1395 نوشته شده توسط محمدعلی اثنی عشری
ROOT»
نمایش از 15 آبان 1395 بازدید: 997

 

توقف ممنوعقبسمت اول

هرآنچه امثال حقیر از دوران کودکی به یاد داریم آن است که همواره در زندگی تک تک افراد از بدو تولد، موارد و مسائلی پیش می آید که موجب کندی حرکت، پیشرفت و تعالی خود، محله، روستا یا شهر، کشور و جهانی که در آن زندگی می کند، میشود. در واقع معتقدم چنانچه اغراق نکرده باشم، بیش از تعداد راه های خوب بودن، خوب تلاش کردن، خوب زیستن و در یک کلام راه های منتهی به پیشرفت و سعادت، راه ها و موانع زیادی، بلکه بیش از راه های سعادت وجود دارد و تقریباً تمامی عوامل بازدارنده، موانع و مشکلات پیش رو، خودساخته و دیگر ساخته است، که کار را بر انسان دشوار و دشوارتر می کند.

آقت های خوب بودن، خوب زیستن، خوب تلاش کردن را از هنگام تولد ببینید .... خوب و بدی محیط خانواده، محله، در مدرسه همشاگردی ها، و در جامعه افراد مختلف با افکار و اندیشه ها و عملکردهای متفاوت، همه و همه می توانند در رشد و یا سقوط آدمی مؤثر باشد.

افراد همواره و بلکه هر لحظه در مقابل انتخاب های متفاوت قرار می گیرند. حقیقت، گوهری است که اگر به نحوی انسان متوجه شود و درک کند، می تواند آدمی را به سمت و سوی سعادت رهنمون کند؛ اما مشکل اینجاست که هر شخصی یک برداشتی از حقیقت دارد درواقع شما یک برداشتی از حقیقت دارید و من هم برداشتی دیگر و واقعیت هم چیز دیگری است!!!

ازطرفی به دهها دلیل بشر می خواهد و باید زنده بماند و زندگی کند، باید به پیش برود؛ طبعاً چنانچه برداشتش به حقیقت نزدیکتر باشد به درستی می رود و اما خدا نکند عوامل خودساخته یا دیگر ساخته ، آدمی را به سمت دوری از حقیقت راهنمایی کند.

کتمان حقیقت و واقعیت که البته این دو با هم تفاوت دارند از عوامل مهم انحرات – تربیت بد – و بیچارگی و نکبت هاست.  در طول تاریخ و زندگانی بشر، رعیت یک طرف و ارباب و عوامل  او طرف دیگر، حاکم یک طرف و مردم یک طرف دیگر. حکومت یک سو و مردم و ملت ها یک سو. رعیت و مردم در این سو به نوعی حقیقت را درست نمی بینند و درک نمی کنند، اکثراً واقعیت را می بینند و می فهمند و اربابان و حاکمان هم اکثراً همین را می بینند؛ اما غالباً اربابان و حاکمان یا نمی فهمند و یا نمیخواهند تسلیم واقعیت شوند. کتمان واقعیت تلخ تر و مضر تر از کتمان حقیقت است.

جهانی شدن در حال حاضر یعنی سده 2000 میلادی و 1300 هجری شمسی یک واقعیت است. تقریباً تمام بشر آن را می بینند و می فهمند. البته یک پدیده علمی هم هست اما بسیاری هنوز (در سال 1395 هجری شمسی) این واقعیت را انکار می کنند.

 
برای حمایت از ما امتیاز دهید
جوملا یک نرم افزار رایگان کد باز است که تحت قانون GNU/GPL کار می کند.